Drzwi do sali balowej są udekorowane dużą ilością gwiazdek, gałązkami świerku i dzwoneczkami poruszanymi przez wchodzących. Dźwięk dzwonków potęguje niezwykły nastrój. Każdy wchodzący otrzymuje od pomocników wróżki (uczniów ze starszych klas w czapeczkach Mikołaja) kotyliony przedstawiające: szczoteczkę do zębów, pastę, uśmiech, zdrowy ząb. W tle rozbrzmiewa nastrojowa muzyka, a sala tonie w półmroku światełek choinkowych.
Gdy już wszyscy uczestnicy przybyli do sali balowej wróżka wita gości specjalnie przygotowanym na tę okazję wierszykiem:
„Dziś na moje rozkazanie miły nastrój niech się stanie. Uśmiech dzisiaj niech zagości w oczach, sercach moich gości. Bawmy dzisiaj się wesoło raz wokoło, raz wokoło”.
Nagle kilka baloników pęka, inne spadają z góry i zapala się światło. Bal rozpoczęty.
”- stoimy w kole, przedstawiamy się używając swoich imion oraz pseudonimów- nazw owoców i warzyw zaczynających się tą samą głoską co nasze imię np. Joasia- jabłko, Beata- brzoskwinia. Na trzy-cztery wykrzykujemy swoje pseudonimy.
III. Podział na grupy;
Wróżka zaprasza wszystkich do tańca. Uczestnicy dobierają się w grupy, odszukując na sali osoby z takim samym kotylionem. Powstają w ten sposób 4 grupy:
1 grupa - „zdrowych zębów”
2 grupa - „pasty”
3 grupa - „szczotek”
4 grupa - „zdrowego uśmiechu”
Każda grupa posiada swoją nazwę, ale musi wybrać spośród jej członków króla Ząbka.
- Nauka pląsu na znaną melodię, który będzie śpiewany jako przerywnik między zadaniami:
[Stojąc w kole wystawiamy do środka raz prawą, raz lewą nogę].
„ Chłopcy, dziewczęta dalej śpieszmy się
Już dentysta czeka, wzywa nas z daleka
Starsi już poszli, a młodsi jeszcze nie
Hej hops – sa – sa ---------- podskoki
[bierzemy się za ręce i biegniemy po kole w prawą stronę]
Zęby leczyć czas,
Hej dalej, dalej do leczenia raz po raz
Hej hops – sa – sa ---------- podskoki
[biegniemy w lewą stronę]
zęby leczyć czas,
Hej dalej, dalej do leczenia raz po raz”.
IV. Wykonywanie zadań.
Wróżka zaprasza grupy do stolików gdzie czekają na nie zadania:
1. odegranie scenek:
1 grupa – rozmowa chorego zęba ze zdrowym
2 grupa – rozmowa stomatologa z pacjentem 3 grupa – rozmowa rodziców z dzieckiem, którego boli ząb
4 grupa – rozmowa pasty z próchnicą
2. Ułożenie z rozsypanki wyrazowej haseł propagujących zachowanie zdrowia i higieny jamy ustnej oraz przywieszenie ich na tablicy:
1 grupa: Myj swoje zęby rano i wieczorem
2 grupa: Jedz zdrowe pokarmy i przekąski
3 grupa: Nie jadaj często słodyczy
4 grupa: Odwiedzaj regularnie swojego stomatologa
3. Naszyjnik zdrowych zębów. Wycięte z kartonu zęby nawlekać na sznurek w takiej ilości ile ich posiada dorosły człowiek.
4. Każda z grup odczytuje hasło, a potem pantomimicznie przekazują go innym:
1 grupa – Szczotkuj zęby!
2 grupa – Wyciśnij pastę!
3 grupa – Gryź marchewkę!
4 grupa – W gabinecie dentysty!
5. Ułożenie jadłospisu zdrowych posiłków dla naszych zębów:
1 grupa – śniadanie
2 grupa – obiad
3 grupa – podwieczorek
4 grupa – kolacja
6. Wybranie z rysunków wyciętych z czasopism przedstawiających pokarmy kompletne dla naszych zębów, a następnie naklejanie ich na papierowe talerze jednorazowego użytku.
V. Zabawa: ”Sałatka owocowa”.
Rozdajemy rysunki przedstawiające owoce np.(jabłko, kiwi, gruszka, śliwka).
Na hasło „Robię sałatkę owocową z...np. śliwki i kiwi” na środek wychodzą te dzieci, które posiadają rysunki tych owoców i tańczą w rytmie muzyki.
VI. Taniec integracyjny „Kankan”
Nie ma ustalonych kroków. Wszyscy stoją i tańczą znany krok kankana, dalej taniec prowadzi jedna osoba podając krok przez mikrofon np.(biegniemy po kole w prawą stronę, potem w lewą, do środka, klaszczemy itp.).
VII. Wróżka zaprasza wszystkich na uroczystą kolację w formie szwedzkiego stołu.
VIII. Wróżka żegna wszystkich uczestników balu dziękując im za przybycie i wspólną zabawę. Następnie zwraca się do nich słowami;
„Pora żegnać gości już, bo za drzwiami noc i chłód.
Miło było bawić was, ale teraz na was czas.
Gdy będziecie odjeżdżali, będą z wami szczoteczki i pasty czary.”
Opracowała:
Ewa Lenkiewicz